به گزارش مشرق به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی، شامگاه چهارشنبه در جمع عزاداران هیئت رزمندگان اسلام قم در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) اظهار داشت: حیات واقعی در آخرت است و در روایات آمده و یاد آخرت شجاعت میآورد و در روز عاشورا نیز گاهی دشمن حمله گروهی میکرد که اصحاب سیدالشهدا(ع) با شجاعت تمام در برابر آنان میایستادند.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، گفت: امام حسین(ع) با عمر سعد مذاکرهای داشت که البته همراه با عزت بود و اولین جملهای که امام حسین(ع) به عمر سعد فرمود، این بود که ای عمر سعد آیا از قیامت نمیترسی.
روز عاشورا اصحاب از همدیگر سبقیت میگرفتند
این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امام حسین(ع) فرمود مرگ برای من همانند گردنبند به گردن دختران زیبا است و در شب عاشورا سیدالشهداء(ع) جایگاه یاران خود را در بهشت نشان داد و به همین خاطر روز عاشورا اصحاب از همدیگر سبقت میگرفتند.
وی با بیان اینکه معاد باوری، آثار بسیاری در زندگی انسان دارد، اظهار داشت: اگر به این امر اعتقاد داشته باشیم که معاد و آخرتی در کار است و باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو و حساب و کتاب اعمال خود را داشته باشیم.
حجت الاسلام رفیعی با اشاره به تعدادی از اثرات معاد باوری در زندگی انسان ابراز داشت: اگر کسی به قیامت ایمان داشته باشد زور گفتن و تکبر و همچنین انجام کارهای فاسد در رفتارش دیده نمیشود.
وی ادامه داد: اگر کسی یاد آخرت بود زور نمیگوید و زور گویی نیز تنها برای پادشاهان نیست و در همه انسانها میتواند وجود داشته باشد و باید به این مسئله توجه داشت که در زمان پیری به یاد معاد افتادن فایدهای ندارد.
کسی که قیامت را قبول دارد عمل صالح و مخلصانه انجام میدهد
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، با بیان اینکه در سوره کهف آمده هرکس قیامت را قبول دارد عمل صالح و مخلصانه برای خدا انجام میدهد افزود: امروز متاسفانه دیده میشود اگر هیئتی مداح و سخنران دعوت کرد هیئت دیگر برای چشم و هم چشمی کار دیگری انجام میدهد تا جمعیت بیشتری جمع شوند که در این صورت مراسم عزاداری ما فایدهای ندارد و همانند مسجد ضرار خواهد بود.
وی تاکید کرد: خداوند، پیامبر(ص) و ائمه بر اعمال ما ناظر هستند و معاد باوری انگیزه الهی به اعمال انسان میبخشد.
حجت الاسلام رفیعی، اضافه کرد: در روایتی آمده، اگر زیاد یاد معاد کنید این امر موجب جلوگیری از گناه خواهد شد و ما باید تشییع جنازه دیگران را تشییع جنازه خود بدانیم با این تفاوت که دوباره به دنیا باز میگردیم و باید به دنبال جبران اعمال ناصواب خود باشیم که در این صورت کمتر به سمت گناه خواهیم رفت.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: قانون باز دارنده نیست چرا که راه فرار زیادی وجود دارد اما آنچه که مانع از گناه و خطا است یاد قیامت و معاد باوری است.
اثر دیگر یاد معاد کوشش است
وی با بیان اینکه اثر دیگر یاد معاد کوشش است اظهار داشت: اگر یاد معاد در زندگی ما باشد کارها را خوب انجام میدهیم و در این مسیر کوشش خواهیم کرد.
حجت الاسلام رفیعی گفت: باید ثمره مراسمهای دهه اول محرم را حفظ کنیم و مراقب اعمال و رفتار خود باشیم و هدف همه این مجالس عزاداری این است که انسان به سمت گناه نرود.
وی با بیان اینکه هر کس بخواهد از کوچه گناه به جایی برسد ممکن نخواهد بود افزود: عدهای در کربلا برای رسیدن به جایگاهها و اموال به جنگ امام حسین(ع) آمدند اما هیچ کدام موفق نشدند انها را بدست آورند که این وعده الهی است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، گفت: باید ثمره مراسمهای دهه اول محرم را حفظ کنیم و مراقب اعمال و رفتار خود باشیم و هدف همه این مجالس عزاداری این است که انسان به سمت گناه نرود.